ETUSIVU KUKA? YHTEYDET
ETUSIVU
KUKA?
AIHEET
MATKAT
YHTEYDET

23. huhtikuuta 2016

IHANNEMINÄSTÄ JA VAHVUUKSISTA


Meillä kaikilla on se ideaaliminä, jollainen haluaisimme olla. Minä esimerkiksi haluaisin olla ihminen, joka osaa laittaa herkullista, kaunista ja terveellistä ruokaa, herää joka aamu viideltä lenkille, elää säästeliäästi ja kierrättäen, ei vietä turhaa aikaa tietokoneella ja älypuhelimella, matkustelee ennakkoluulottomasti ja koko ajan maailman eksoottisimpiin kolkkiin, valokuvaa henkeäsalpaavan hyvin, jaksaa olla jatkuvasti loputtoman tehokas ja lukee viikossa ainakin kaksi romaania.

Viimeisimmällä psykologikäynnilläni itkinkin psykologilleni, että tuntuu, että olen tunahsien kilometrien päässä ihanteestani ja kaikkein raivostuttavinta on, että siihen ihanteeseen ei voi päästä yhdessä yössä. Jotkin ihanneminäni piirteet ovat myös sellaisia, että ne vaativat rahaa ja sellaisia voimavaroja, joita minulla ei tällä hetkellä edes ole.

Ihana Kiia Innanmaa kuitenkin haastoi kaikki bloggaajat viime kuun lopulla julkaisemassaan postauksessa kirjoittamaan blogeihinsa omista vahvuuksistaan. Niinpä päätin, että pyrin tässä postauksessa tarkastelemaan lähinnä omia hyviä puoliani - niitä piirteitä ja ominaisuuksiani, joihin olen tyytyväinen ja joista pidän. Tässäpä siis joitakin vahvuuksistani!


Olen ikuinen optimisti. Silloinkin, kun kaikki on oikeasti ihan pielessä ja elämä vaikuttaa perinpohjin lohduttomalta, haluan etsiä positiivisia näkökulmia ja puolia asioista. En pidä synkissä asioissa vellomisesta pidempään, vaan itken kerran kunnolla ja sen jälkeen pyrin siirtymään eteenpäin. Ajattelen ihmisistä lähinnä hyviä asioita, haluan uskoa onnellisiin loppuihin ja elämän kauneuteen, vaikka välillä olisikin vastoinkäymisiä ja hankaluuksia.

Olen luova. Kirjoitan, valokuvaan, teen käsilläni asioita ja inspiroidun kaikesta kauniista. Teen luovia ratkaisuja ja päätelmiä, en jää jumittamaan ongelmien äärelle, vaan pyrin keksimään moninaisia tapoja siirtyä eteenpäin. Pursuilen ideoita, enkä malta odottaa, että pääsen toteuttamaan niitä.

Osaan kuunnella. Jo yläkoulussa koin kaikkein raivostuttavimmaksi sen, mikäli puhuin jonkun kanssa ja tästä selvästi näki, ettei tätä jaksanut kiinnostaa se, mistä tälle puhuin. Silloin päätin, etten haluaisi aiheuttaa kenellekään samanlaista fiilistä koskaan, vaan haluaisin olla läsnä, huomioida ja antaa toiselle tilaa puhua. En tietenkään aina onnistu tässä, mutta koen, että tää on silti mun vahvuuteni. Kyselen kysymyksiä, enkä halua kuulla vaan niita pinnallisimpia small talk -juttuja, vaan sen, mitä sille ihmiselle oikeasti kuuluu.

Minulla on esteettistä silmää. Tää liittyy vahvasti luovuuteen, mutta halusin listata tän silti omana kohtanaan. Koen nimittäin, että mulla on kyky sommitella, asetella ja laittaa paikkoja kauniiksi, nähdä kauniit asiat ympärilläni ja pyrkiä tuomaan kauniita asioita omaan läheisyyteeni. Nautinkin suunnattomasti kaikesta kauniista ja sievästä ja esteettisesti omaa silmää miellyttävästä.

Silmäni, huuleni, kaulani kaari, käteni ja sormeni, vyötärön ja lantion suhde sekä pituuteni. Tässä muutamia asioita, joihin oon omassa ulkonäössäni kaikkein tyytyväisin. Pidän pääasiallisesti muutenkin siitä, miltä näytän, mutta erityisesti noi jutut on sellaisia, että oon varsin mieltynyt niihin. Joskus lapsena olisin halunnut olla pidempi, mutta nyt jälkikäteen musta on vaan ihanaa olla tän mittainen, koska voin käyttää korkeita korkoja niin huolettomasti.


Unelmoin paljon. Minä hengitän ja elän unelmista. Se on suunnaton voimavara arjessa ja vaikka monesti suunnitelmani ovatkin ihan absurdeja, kykyni unelmoida koko ajan ja jatkuvasti on mielestäni yksi ihannimmista vahvuuksistani.

Olen empaattinen. Otan kantaakseni murheita sellaisiltakin ihmisiltä, joita en edes kauheasti tunne, huolehdin ja huolestun ystävistäni ja perheenjäsenistäni, itken toisinaan jopa uutisia lukiessani ja varsinkin romaanien ja elokuvien äärellä. Samaistun voimakkaasti, koen toisten kokemat vääryydet tuskastuttavina ja haluan saada muutosta aikaan. Vaikka tämä kaikki aiheuttaakin välillä stressiä, näen empaattisuuden yksinomaan positiivisena asiana ja vahvuutena.

Olen ymmärtäväinen. Liittyy voimakkaasti edelliseen kohtaan, sillä empatian takia olen myös loputtoman ymmärtäväinen ihmisten kriisejä, huolia ja murheita kohtaan. Ymmärrän erilaisia näkökantoja, enkä pidäkään hirveästi ehdottomista asenteista moniakaan asioita kohtaan, sillä haluaisin pyrkiä ymmärtämään monenlaisia näkökulmia ja muodostaa mielipiteitä, jotka eivät ole niin mustavalkoisia ja kiveen hakattuja. Monien asioiden suhteen uskonkin pystyväni tähän.

Osaa organisoida ja suunnitella. Rakastan asioiden järjestelemistä ja suunnittelemista! Oli kyse sitten juhlista, tappahtumista tai matkoista, oon ihan innoissani siitä, kun pääsen tekemään listoja ja pohtimaan aikatauluja! Oon myös mielestäni varsin hyvä tällaisissa asioissa.

Osaan kirjoittaa. Vaikka näenkin, kuinka monella tuhannella saralla voisin kehittyä kirjoittajana, on minun myös myönnettävä itselleni, että tuotan tekstiä varsin näppärästi. Monesti esimerkiksi opiskelutehtäviä kirjoittaessani tuotan perin valmista tekstiä ja pystyn jäsentämään kappaleet päässäni ilman, että tuotosta täytyy hirveästi suunnitella etukäteen. Teksti muotoutuu päässäni nopeasti, eikä tekstien hiomista tarvitse paljoakaan tehdä. Mielestäni osaan myös kirjoittaa sujuvasti ja käyttää kielikuvia varsin näppärästi.


Toivottavasti tää ei kuulostanut liian omahyväiseltä. On oikeesti hirveen vaikeeta kehua itseään - varsinkin julkisesti. Itsensä kehuminen taitaakin olla yksi suomalaisen mentaliteetin yleisimmistä haasteista. Varsinkin, jos työhakemuksessa kysytään vahvuuksia, niiden keksiminen on turhauttavan tuskaista. Ehkäpä seuraavan kerran, kun joudun kirjoittamaan työhakemusta, käyn kurkkaamassa tästä postauksesta apuja. :D

Haluun kuitenkin välittää haastetta eteenpäin, sillä mun mielestä ihmisten pitäisi enemmän keskittyä omiin positiivisiin puoliinsa ja puhua niistä, eikä aina vaan katsella niitä piirteitä itsesässään, jotka ärysttää ja turhauttaa. Jos päädyt kirjottaan tästä aiheesta blogiisi, linkkaathan mullekin postauksen! Haluisin hurjan mielelläni kuulla teidänkin vahvuuksista! <3

4 kommenttia:

Kiitos kommentistasi, ihana! ♥